Šiai dienai žinoma, jog inovatyvus tam tikrų procesų ar sprendimų interaktyvumas užtikrina ilgesnę vartotojo koncentraciją, lengvesnį suvokimą bei padidėjusią motyvaciją įsitraukti ir gilinti žinias. Interaktyvumas, jauniesiems tyrinėtojams, sužadina įvairius pojūčius, leidžia lengviau suvokti teikiamą informaciją ir įsitraukti į veiklas, todėl skirtingų netradicinių metodų taikymas, siekiant išlaikyti pastarųjų dėmesį, yra vienas efektyviausių būdų. Įsisukti į visą šį inovacinių sprendimų sūkurį ir leisti savo fantazijoms skrajoti padebesiais yra lengva, tačiau ypač svarbu yra neapkrauti lankytojų su nereikalinga ir perpildyta interaktyvia erdve, kurioje tampa sunku susikoncentruoti ir nenukreipti dėmesio nuo svarbiausio objekto – eksponato, jo istorijos ar minties, kurią norima iškomunikuoti.
Kodėl reikalingas interaktyvumas?
Ekspozicijos yra plačiai paplitusi praktika – jų galima rasti švietimo įstaigose, kultūros centruose, renginiuose, parodose, muziejuose ir kitose erdvėse, kur vertinama jų svarba bei pridėtinė vertė. Tačiau šias ekspozicijas pristatančios įstaigos ar atsakingi asmenys dažnai susiduria su keliomis esminėmis problemomis.
Pagrindinis klausimas – kaip tinkamai modernizuoti ir skaitmenizuoti kultūrinį bei edukacinį turinį, kad lankytojams būtų sukurtos inovatyvios, kvapą gniaužiančios interaktyvios patirtys. Taip pat kyla iššūkis, kaip mažiesiems lankytojams suteikti galimybę pažinti pasaulį per interaktyvius edukacinius žaidimus ar animaciją, užtikrinant lengvesnį informacijos supratimą ir įsimenamumą. Be to, svarbu rasti būdus, kaip efektyviai sutelkti vaikų grupes kūrybinėms interaktyvioms dirbtuvėms.
Tačiau svarbu nepamiršti, kad bet kokie sprendimai reikalauja detalaus planavimo ir realių įgyvendinimo galimybių. Vien tik geros idėjos nepakanka norint sukurti neišdildomą įspūdį lankytojams. Tokiu atveju geriausias pasirinkimas – DEMO sprendimų taikymas. Tai leidžia ne tik geriau suprasti pavienius elementus, bet ir įvertinti jų vientisumą interaktyvioje erdvėje, kad jie papildytų, o ne užgožtų esamus eksponatus.
Dažna klaida – per mažai dėmesio skiriama sprendimo vizijai ir įgyvendinimui. Viso to pasekmė yra neįdomus, nereikšmingas ir emocijų nesukeliantis interaktyvus sprendimas, kuris ilgainiui muziejuje tampa tiesiog nereikalingas. Todėl siekiant sukurti tikrai įtraukiančias ekspozicijas, būtina atsakingai planuoti ir išbandyti skirtingus sprendimus, kad jie atitiktų lankytojų lūkesčius bei prisidėtų prie prasmingos patirties kūrimo.
1. Interaktyvi siena
„Eksponatus liesti draudžiama!“ – tikriausiai ši frazė atrodo jau girdėta. Neretai šis užrašas naudojamas siekiant sudrausminti lankytojus. Ar kada susimąstėte, kaip viskas pasikeistų, jei tai, ko liesti negalima, taptų laisva prieiga liečiamu objektu, o ekspozicijų lietimo skatinimas padėtų atrasti išskirtinį ekspozicijų žavesį? Čia, galima sau leisti viską! Valdyti katapultas, tapyti paveikslėlius, surinkti magiškų akmenukų kolekciją, pažiūrėti kas slepiasi po puodeliu, statyti namus, rinkti medų – leisti savo fantazijai išsipildyti. Interaktyvi siena suteiks galimybę žaisti didesnėms žmonių grupėms, o didelė projekcija užtikrins geresnį matomumą ir didesnį įspūdį.
2. Interaktyvūs pabėgimo kambariai
Nesvarbu, ar tai visiškai naujas konceptas, ar esamų sprendimų papildymas – pabėgimo kambariai yra puikus būdas praturtinti ekspoziciją intriguojančiomis patirtimis. Jie suteikia lankytojams galimybę pasinerti į magišką nuotykių ir galvosūkių kupiną kelionę: atrasti paslėptus lobius už aukštų pilies sienų, keliauti į neatrastus pasaulius kosminiu laivu, ieškoti išėjimo iš pirmykščių žmonių urvo ar skubėti ištrūkti iš pavojingos situacijos. Visa tai tampa įmanoma tinkamai įrengtame ir pritaikytame interaktyviame kambaryje.
3. Virtuali realybė (VR)
Virtuali realybė neretai laikoma pavieniu sprendimu, tačiau tinkamai integruota į ekspoziciją ji gali tapti vienu populiariausių įrankių ir tikru traukos objektu. Ši technologija suteikia galimybę lankytojams patirti dar neregėtas patirtis, keliauti po realius ar fikcinius pasaulius neišeinant iš tam skirtų patalpų.Virtualios realybės sprendimai išplečia ekspozicijos galimybes ir leidžia perteikti istoriją taip, kaip jokiais kitais būdais nepavyktų. Lankytojai gali skristi padebesiais ir pažvelgti į pasaulį iš aukštai, nusikelti į praeitį ir vaikščioti senovės graikų pramintais takais. Virtualaus pasaulio suteikiamos galimybės yra beribės, o tinkamai pritaikyta technologija gali paversti ekspoziciją ne tik įtraukiančia, bet ir nepamirštama patirtimi.
4. Papildyta realybė (AR)
Šis sprendimas skiriasi nuo virtualios realybės tuo, kad vietoje VR akinių lankytojai gali nusikelti į kitą pasaulį naudodami savo telefono ar planšetės ekraną. Muziejaus lankytojai savo įrenginiuose gali matyti judančias animacijas, stebėti, kaip ekrane atgyja muziejaus eksponatai, kurių nepavyko išsaugoti ar restauruoti, bei atrasti objektus, egzistavusius prieš tūkstančius metų. Papildyta realybė suteikia galimybę kurti unikalią lankytojo kelionę – leisti jiems ieškoti paslapčių ir lobių, slypinčių ekspozicijoje. Ši technologija įtraukia naudotojus pasitelkiant jiems pažįstamus įrenginius ir suteikia galimybę pamatyti tai, kas nematoma plika akimi. Belieka tik pasiruošti telefoną ar planšetę ir leistis į nepamirštamą nuotykį!
5. Mokomoji animacija
Mažiesiems lankytojams lengviausia informaciją perteikti tokiu formatu, prie kurio jie yra pripratę ir kuris jiems yra pažįstamas. Toks sprendimas puikiai tinka tuomet, kai norisi lengviau iškomunikuoti informaciją jaunesnio amžiaus vartotojui arba tiems, kurie nemėgsta skaityti ilgų tekstų ar tiesiog mėgsta supaprastintą ir palengvintą informacijos sklaidą. Animacija ne tik papasakos istorijas įdomiau, paaiškins sunkiai paaiškinamus dalykus, bet ir įtrauks į magiškus fantastinius pasaulius, iš kurių nesinorės grįžti. Juk geriau vieną kartą pamatyti nei 10 kartų išgirsti!
6. Interaktyvūs veikėjai
Projekcijose, ekrane, telefone, planšetėje ar net hologramoje – susitikimai su fikciniais ar istoriniais veikėjais tapo realybe. Dabar galima atgaivinti iliustracijas ar piešinius interaktyviais veikėjais, kurie patys perteikia lankytojams svarbiausią informaciją, taip praplečiant ekspozicijos ribas. Naujausių technologijų dėka veikėjai gali bendrauti su žmonėmis realiuoju laiku, atsakyti į jų klausimus ar net reaguoti į jų emocijas. Šis sprendimas jau pritaikytas ne viename projekte, tačiau vienas iš išskirtiniausių –
interaktyvus Kalėdų Senelis, kuris gyvai bendravo su publika tiesiai iš Vilniaus Katedros varpinės bokšto.
7. Interaktyvūs stendai
Tai vienas populiariausių ir paprasčiausių interaktyvių sprendimų, dažnai pasirenkamas dėl galimybės patogiai perteikti informaciją, žaidimus, žemėlapius, 3D iliustracijas ar kitą edukacinį turinį. Esminis aspektas – tai, kokį turinį pasirenkama suprogramuoti ir įkelti į stendus bei kaip lankytojai su juo sąveikaus liesdami ekraną. Šio sprendimo sėkmė priklauso nuo informacijos pateikimo kokybės, todėl verta skirti laiko kruopščiai apgalvoti galimybes ir išnaudoti visą šios technologijos potencialą.
8. Interaktyvios grindys
Skirtingai nei interaktyvi siena, šis sprendimas leidžia išnaudoti erdvę po kojomis, suteikdamas lankytojams daugiau judėjimo galimybių. Stebėti, kaip keičiasi vaizdai, juda grindys ar po kojomis atsiveria bedugnė, gali būti išties įspūdinga. Įsivaizduokite, kad staiga grindys prasiskiria, atverdamos vaizdą į apačioje kunkuliuojančias lavos upes ir sproginėjančius karštus purslus. Tokie gerai apgalvoti ir tinkamai pritaikyti sprendimai neabejotinai prikaustys lankytojų dėmesį ir suteiks jiems nepamirštamų įspūdžių.
9. Interaktyvūs konstruktoriai
Naudojant paprastus daiktus, su jais galima kurti istoriją ir atrasti dar neregėtus vaizdinius ar vietoves. Iš viršaus šviečianti projekcija atpažins jos paviršiumi stumdomus objektus ir taip, pasirinktose vietose, gali atsirasti animacijos, tekstai ar bet kokie pageidautini vaizdiniai. Šis sprendimas suteikia galimybę apjungti naujus ar jau turimus fizinius objektus su technologiniais inovatyviais sprendimais, siekiant rasti balansą tarp technologijų ir tradicinių ekspozicijos metodų. Galima sudėlioti objektus, kurti eksponatų prototipus, kurie, pasitelkus kūrybiškumą, pavirs į užburiančius garsus, stebuklingas pasakų karalystes ar povandeninius pasaulius. Tai interaktyvus būdas suteikti ekspozicijai naują dimensiją ir praturtinti lankytojų patirtį.
10. Interactive drawing
Skatinant kūrybiškumą ir derinant pramogas su edukacija, piešimas gali tapti tikru traukos centru mažiesiems lankytojams. Tai padeda lengviau įsiminti ar atkartoti tam tikrus ekspozicijos aspektus per dailės prizmę. Tuo tarpu vyresniems lankytojams tai gali tapti akimirka atsikvėpti nuo informacijos gausos ir kūrybiškai atsipalaiduoti – pavyzdžiui, nupiešti Kudirkai ūsus, ornamentais papuošti Donelaičio sermėgą ar dekoruoti senovinę puodynę. Tokios trumpos, žaismingos veiklos ne tik suteikia malonių įspūdžių, bet ir padeda geriau įsiminti informaciją bei išlaikyti dėmesį tolimesnėje kelionėje po ekspoziciją.
11. Interactive sandbox
Nuo mažens žmonės pažįsta pasaulį per prisilietimą, todėl interaktyvi smėlio dėžė gali ilgiau išlaikyti lankytojų dėmesį ir paskatinti juos tyrinėti bei atrasti perteikiamą informaciją. Žaidžiant ar stumdant smėlį gali keistis vaizdai, formuotis upės, slėniai, slinkti istoriniai laikotarpiai ar reljefai. Šios technologijos pritaikymo galimybės yra begalinės ir gali būti pritaikytos pagal konkrečius poreikius. Tai pramoga, kuri sudomins tiek vaikus, tiek suaugusiuosius.
Apibendrinimas
Net ir paprasti dalykai gali tapti stebuklingais ir magiškais. Interaktyvūs sprendimai turi įnešti burtus, nuotykius, nuostabias ir nesibaigiančias keliones bei atradimus. Jie turi būti pilni galvosūkių, judesio, atradimų, netikėtumų ir įvairių užduočių. Jas atliekant, lavinamas loginis mąstymas, kūrybiškumas, motorika, vaizduotė, koordinacija, atmintis ir dėmesio išlaikymas. O svarbiausia, šiomis žaidiminėmis priemonėmis ir netikėtomis kelionėmis galima paskatinti jaunąją kartą pažinti, atrasti bei susidomėti šalies istorija, paveldu, mokslo ir technologijų pasiekimais bei inovacijomis. Skatiname skirti laiko konsultacijai ar DEMO pristatymui, kad būtų galima pritaikyti sprendimus ir galimybes pagal individualius poreikius. Atraskite naujas skaitmenizavimo, bei modernizavimo galimybes!