Edukacija kitaip – interaktyvi Teodoro Grotuso laboratorija VR aplinkoje

Inovatyvi virtualios realybės (VR) patirtis muziejuje Žiemgala, kviečianti lankytojus pažinti Teodoro Grotuso laboratoriją per pojūčiais grįstą, interaktyvią edukacinę kelionę.

VR patirtis muziejuje – Teodoro Grotuso interaktyvi laboratorija
Žeimelis – miestelis, kuriame Teodoro Grotuso, 18 a. pab. - 19 a. prad. mokslininko, vardas žinomas nuo seno. Netoli mietelio esančiame Gedučių dvare jis gimė, čia prasidėjo jo kelias į mokslą, kuris vėliau peraugo į tarptautinį pripažinimą. Grotuso atradimai fotochemijos ir elektrolizės srityse svarbūs visame pasaulyje, tačiau šiai vietovei jis daugiau nei istorinis vardas, čia jis išlieka gyva krašto dalimi.

Muziejus Žiemgala siekė papasakoti Grotuso istoriją naujai, pateikti informaciją inovatyviai, jog lankytojai galėtų giliau įsitraukti į jo pasaulį ir suprasti svarbius mokslinius atradimus šiuolaikišku būdu. Pakruojo rajono savivaldybės iniciatyva ir mūsų tarpdisciplininės komandos Indeform Interactive ir Indeform Digital dėka, įrengta interaktyvi ekspozicija, kurioje susipina autentiški objektai ir šiuolaikiniai interaktyvūs sprendimai.

Kūrėme erdvę, kurioje lankytojas pažįsta mokslininko gyvenimą per įtraukiantį pažinimą, tyrinėdamas ir įsitraukdamas į interaktyvias patirtis. Interaktyvi ekspozicija pritaikyta vietos specifikai, žmonėms, kurie čia lankosi, ir turiniui, kuriam perteikti reikalingas jautrus, edukacinį ir kultūrinį kontekstą suprantantis požiūris.

Klientas – partnerystė su vietos muziejumi ir savivaldybe

Ekspozicijos poreikį inicijavo Pakruojo rajono savivaldybė, siekdama pabrėžti išskirtinės krašto asmenybės reikšmę ir prisidėti prie pažangių, bendruomenei atvirų kultūrinių patirčių. Muziejus Žiemgala, tai ilgametis Žeimelio kultūrinės tapatybės centras, tapęs interaktyvios Grotuso ekspozicijos namais. Tai kraštotyros muziejus, kuriame kaupiami ir pristatomi vietos istorijos, gamtos ir bendruomenės atmintį atspindintys eksponatai. Įgyvendinant interaktyvią patirtį, muziejus suteikė erdvę, dalijosi žiniomis apie vietinį kontekstą ir padėjo suprasti bendruomenės lūkesčius. Kartu dirbome su istorikais ir mokslininkais, kurie padėjo užtikrinti, kad ekspozicija būtų istoriškai pagrįsta.

Problema – modernios ekspozicijos poreikis

Žiemgalos muziejuje trūko išsamios istorinės medžiagos apie Teodorą Grotusą, todėl kilo poreikis sukurti naują erdvę, kurioje jo istorija būtų pristatoma šiuolaikiškai ir įtraukiančiai. Mūsų tikslas buvo sukurti visą sprendimą nuo pagrindų: suplanuoti ekspozicinės erdvės struktūrą, pasirinkti pasakojimo principus, parengti technologinius sprendimus ir užtikrinti, kad visa tai veiktų kaip vientisa, aiški ir įtraukianti VR patirtis muziejuje.

Sprendimas – VR patirtis muziejui

Dirbdami su tuščia muziejaus erdve, turėjome galimybę suplanuoti visą lankytojo kelionę, apgalvoti judėjimo trajektoriją, sustojimo taškus ir pirmuosius įspūdžius. Pasakojimą formavome taip, kad jis būtų prieinamas įvairaus amžiaus lankytojams, o ypač vaikams. Teodoro Grotuso istorija dėstoma nuosekliai, per žmogų, jo aplinką, atradimus ir idėjas.

Vienas iš ekspozicijos centrinių elementų yra virtualios realybės (VR) patirtis. Joje atkūrėme Grotuso tyrimų aplinką, organiškai susiedami ją su realia muziejaus ekspozicijos erdve. Tai leido sukurti atpažįstamą, tačiau išplėstą pasaulį, kuriame lankytojas gali natūraliai įsilieti į interaktyvią, įtraukiančią patirtį be ribų tarp tikrovės ir virtualumo.

VR patirtis prasideda prie ąžuolo – ramios, simbolinės erdvės, susijusios su Grotuso gyvenimu. Ąžuolas pasirinktas neatsitiktinai, pasakojama, kad prie šio medžio mokslininkas leisdavo laiką studijuodamas, apmąstydamas savo idėjas. Dėl šios priežasties šis medis tapo saugomu gamtos paveldo objektu ir simboliškai žymi asmeninį mokslininko ryšį su aplinka. Ši scena, tai tarsi tyli įžanga į tolimesnį pasakojimą, pereinant nuo asmeninio ryšio su gamta prie mokslininko tyrimų erdvės.

Virtuali laboratorijos erdvė sukurta atsižvelgiant į realią muziejaus ekspozicijos aplinką. Interjeras modeliuotas remiantis to laikmečio estetinėmis nuostatomis: baldų formos, paviršiai, apšvietimas ir medžiagiškumas parinkti taip, kad scena būtų vizualiai autentiška ir kultūriškai pagrįsta. Tokiu būdu sukurta vizualiai pažįstama, praturtinta patirtis, kurioje virtualus pasaulis tapo organišku fizinės ekspozicijos tęsiniu.

VR aplinkoje pasirodo ir Grotuso figūra, ne tiesioginis jo atvaizdas, o perregimas, šviesą laužiančiu efektu perteiktas siluetas. Jis stovi, tarsi prisiminimas, ir kalba apie savo tyrinėjimus bei kelionių kryptis. Pavyzdžiui, stovėdamas prie žemėlapio, pasakoja apie mokslininkui svarbias vietoves. Kiekviena scena susieta su fizinėje ekspozicijoje esančiais objektais, todėl lankytojas gali natūraliai pratęsti virtualioje realybėje pradėtą pažinimą jau realioje muziejaus erdvėje.

Svarbų vaidmenį ekspozicijoje atlieka ir garsinis pasakojimas. VR turinys įgarsintas lietuvių, anglų ir latvių kalbomis, siekiant užtikrinti jo prieinamumą tarptautinei muziejaus auditorijai. Dėmesys skirtas ne tik pačiam tekstui, bet ir garsinio pasakojimo ritmui, pauzėms, kurios leidžia susitelkti, įsiklausyti ir giliau įsitraukti į pasakojimą.

Sukurtas VR sprendimas lengvai integruojamas į edukacines programas, tinka savarankiškam pažinimui, o svarbiausia, leidžia istorijai atsiskleisti per asmeninį išgyvenimą. Tai įtraukianti erdvė, kur lankytojas tampa aktyviu istorijos pažinimo proceso dalyviu. Grotuso laboratorijos pažinimas tik viena iš dviejų šiame projekte sukurtų VR kelionių. Kita VR patirtis skirta Teodoro Grotuso ekspedicijai į Vezuvijų.

Sukurta vertė – edukacinė, daugiakalbė, įtraukianti VR patirtis

  • Virtualios realybės patirtis. Sukurta įtraukianti VR patirtis muziejuje, susieta su ekspozicine aplinka, kuri leidžia lankytojui giliau pasinerti į istorinį naratyvą;
  • Pritaikyta skirtingo amžiaus lankytojui. Virtualios realybės patirtis padeda plėsti pasakojimo ribas. VR įtraukia jaunąjį lankytoją ir kartu siūlo turinį, kuris išlieka įdomus, aktualus ir vertingas suaugusiesiems;
  • Daugiakalbis garsinis pasakojimas. Turinys įgarstintas trimis kalbomis (lietuvių, anglų, latvių), atsižvelgiant į sprendimo pritaikomumą tarptautinei muziejaus auditorijai;
  • Ilgalaikis pritaikomumas. Interaktyvus sprendimas integruojamas į edukacines programas, tinkamas savarankiškam lankymui bei grupiniams užsiėmimams;
  • Pojūčiais grįstas pažinimas. Skirtingai nei tradicinėse ekspozicijose, čia lankytojas ne tik žiūri, bet ir išgyvena per skirtingus sensorinius pojūčius. Todėl, žinios tampa asmeniškesnės, o suteikta patirtis palieka ilgalaikį įspūdį.

Apibendrinimas

Partnerystė su Pakruojo rajono savivaldybe, muziejumi ir ekspertais, leido sukurti išskirtinę, virtualios realybės pagrindu paremtą interaktyvią patirtį, kuri lankytoją įtraukia į Teodoro Grotuso gyvenimo istoriją. Inovatyvūs sprendimai padėjo apjungti fizinę muziejaus aplinką su virtualia erdve, siekiant kurti emocinį ryšį su istoriniu turiniu. Tikime, jog šis projektas prisideda prie kultūrinės vertės stiprinimo. Nuoširdžiai dėkojame partneriams, kurie prisidėjo prie šios idėjos įgyvendinimo.

Svarstote apie inovatyvias interaktyvias patirtis savo muziejui? Mielai pasidalinsime patirtimi.
Susisiekime