Interaktyvi ekspozicija muziejuje Žiemgala – pažintis su Teodoru Grotusu
Interaktyvi ekspozicija muziejuje Žiemgala leidžia lankytojams išgyventi Teodoro Grotuso istoriją per įtraukiantį pasakojimą ir sensorinę edukacinę patirtį.

18 a. pabaigoje – 19 a. pradžioje, nedidelis Gedučių miestelis tapo pradžia istorijai, kuri vėliau įrašyta į pasaulio mokslo raidą. Čia gimė Teodoras Grotusas, mokslininkas, padėjęs pamatus elektrolizės, fotochemijos ir kitų fizikinių-cheminių reiškinių supratimui. Jo vardas žinomas pasaulyje, bet iki šiol pernelyg tyliai skambėjęs ten, kur viskas prasidėjo.
Norėdami tai pakeisti, Pakruojo rajono savivaldybė inicijavo unikalų projektą – sukurti šiuolaikišką, interaktyvią ekspoziciją, pasakojančią Teodoro Grotuso gyvenimo istoriją netoli jo gimtinės, Gedučių, esančiame miestelyje Žeimelyje. Tai kvietimas į žymaus Lietuvos fizikochemiko pasaulį, autentišką patirtį, kurią sukūrė mūsų tarpdisciplininė komanda, apjungiant Indeform Interactive ir Indeform Digital padalinių kompetencijas.
Muziejus Žiemgala, svarbus Žeimelio kultūrinio gyvenimo centras. Tai kraštotyros muziejus, kuriame kaupiami ir pristatomi vietos istoriją, gamtos paveldą ir bendruomenės atmintį atspindintys eksponatai. Muziejus tapo interaktyvios ekspozicijos namais. Įgyvendinant šį projektą, muziejaus atstovai dalijosi žiniomis apie istorinį kontekstą, padėjo tikslinti ekspozicijos detales.Kartu dirbome su istorikais ir mokslininkais, kurie padėjo užtikrinti, kad ekspozicija būtų istoriškai pagrįsta.
Spalvų gama, baldai ir medžiagos parinktos taip, kad padėtų lankytojui susitelkti ir išbūti erdvėje. Aplinka nekonkuruoja su turiniu, o palaiko jo nuoseklumą, kiekvienas objektas turi paskirtį, kuria siekiama pratęsti mokslininko gyvenimo istorijos pasakojimą.

Lankytojo judėjimas erdvėje buvo vienas iš pagrindinių interaktyvios ekspozicijos principų. Sukūrėme patyriminę trajektoriją, kuri leidžia lankytojui atrasti Grotuso gyvenimo istoriją per pojūčius. Šis principas tapo pagrindu ir dviem virtualios realybės sprendimams muziejuje: VR Grotuso laboratorijai bei VR Grotuso ekspedicijai į Vezuvijų. Šios VR patirtys papildo fizinę muziejaus ekspoziciją ir sukuria vientisą, įtraukiančią pasakojimo struktūrą.
Glaudžiai bendradarbiaudami su muziejaus komanda, aptarėme ne tik vizualinius sprendimus, bet ir praktinį erdvės pritaikymą edukacijoms, ekskursijoms, bendruomenės veikloms ar individualiam tyrinėjimui. Interaktyvi muziejaus erdvė prisitaiko prie skirtingų lankytojų poreikių, skatintų smalsumą ir leidžia kiekvienam lankytojui atrasti asmeninį ryšį su Teodoro Grotuso gyvenimo istorija.
Jei interaktyvi ekspozicija muziejuje aktuali ir jums – susisiekime. Padėsime sukurti patirtį, kuri kalba apie praeitį su šiandienos lankytoju!
Norėdami tai pakeisti, Pakruojo rajono savivaldybė inicijavo unikalų projektą – sukurti šiuolaikišką, interaktyvią ekspoziciją, pasakojančią Teodoro Grotuso gyvenimo istoriją netoli jo gimtinės, Gedučių, esančiame miestelyje Žeimelyje. Tai kvietimas į žymaus Lietuvos fizikochemiko pasaulį, autentišką patirtį, kurią sukūrė mūsų tarpdisciplininė komanda, apjungiant Indeform Interactive ir Indeform Digital padalinių kompetencijas.
Klientas
Ekspozicijos idėją inicijavo Pakruojo rajono savivaldybė, siekdama aktualiai pristatyti Teodoro Grotuso asmenybę ir išplėsti muziejaus galimybes kurti įtraukiančias kultūrines patirtis.Muziejus Žiemgala, svarbus Žeimelio kultūrinio gyvenimo centras. Tai kraštotyros muziejus, kuriame kaupiami ir pristatomi vietos istoriją, gamtos paveldą ir bendruomenės atmintį atspindintys eksponatai. Muziejus tapo interaktyvios ekspozicijos namais. Įgyvendinant šį projektą, muziejaus atstovai dalijosi žiniomis apie istorinį kontekstą, padėjo tikslinti ekspozicijos detales.Kartu dirbome su istorikais ir mokslininkais, kurie padėjo užtikrinti, kad ekspozicija būtų istoriškai pagrįsta.
Problema
Kaip papasakoti apie Teodorą Grotusą taip, kad lankytojas ne tik sužinotų, bet ir patirtų? Kaip sukurti aplinką, kuri nekonkuruoja su turiniu, o įgalina istorinį naratyvą? Remdamiesi archyviniais šaltiniais, formavome ekspozicinę erdvę, atitinkančią 19 a. pradžios estetiką. Rinkomės autentiškus baldus, rašomuosius stalus, dokumentų spintas, kurie ne tik reprezentuoja laikmetį, bet ir veikia kaip istorijos perteikimo įrankiai.Spalvų gama, baldai ir medžiagos parinktos taip, kad padėtų lankytojui susitelkti ir išbūti erdvėje. Aplinka nekonkuruoja su turiniu, o palaiko jo nuoseklumą, kiekvienas objektas turi paskirtį, kuria siekiama pratęsti mokslininko gyvenimo istorijos pasakojimą.

Lankytojo judėjimas erdvėje buvo vienas iš pagrindinių interaktyvios ekspozicijos principų. Sukūrėme patyriminę trajektoriją, kuri leidžia lankytojui atrasti Grotuso gyvenimo istoriją per pojūčius. Šis principas tapo pagrindu ir dviem virtualios realybės sprendimams muziejuje: VR Grotuso laboratorijai bei VR Grotuso ekspedicijai į Vezuvijų. Šios VR patirtys papildo fizinę muziejaus ekspoziciją ir sukuria vientisą, įtraukiančią pasakojimo struktūrą.
Glaudžiai bendradarbiaudami su muziejaus komanda, aptarėme ne tik vizualinius sprendimus, bet ir praktinį erdvės pritaikymą edukacijoms, ekskursijoms, bendruomenės veikloms ar individualiam tyrinėjimui. Interaktyvi muziejaus erdvė prisitaiko prie skirtingų lankytojų poreikių, skatintų smalsumą ir leidžia kiekvienam lankytojui atrasti asmeninį ryšį su Teodoro Grotuso gyvenimo istorija.

Sukurta vertė – edukacinė, daugiakalbė, įtraukianti VR patirtis
- Fizinis ir virtualus pasakojimas kaip vientisa patirtis. Interaktyvi ekspozicija sujungia realią muziejaus aplinką su virtualios realybės turiniu, sukurdama vientisą naratyvą. Tai nedalomas istorinio pasakojimo sluoksnis, iš fizinės aplinkos pereinama į VR patirtis, o iš VR grįžtama į realybę su nauju pojūčiu;
- Autentiška ekspozicinė aplinka. Erdvė atkurtos autentikos principu perkelia lankytoją į istorinį laikmetį ir leidžia natūraliai įsitraukti į pasakojimą;
- Daugiakalbis garsinis pasakojimas. Turinys įgarstintas trimis kalbomis (lietuvių, anglų, latvių), atsižvelgiant į sprendimo pritaikomumą tarptautinei muziejaus auditorijai;
- Pritaikyta kasdieniam muziejaus gyvenimui. Interaktyvi ekspozicija atvira įvairiems lankytojų poreikiams, nuo ekskursijų iki individualių apsilankymų;
- Tvari ir prisitaikanti ekspozicija. Aplinkos struktūra leidžia organiškai integruoti naujus interaktyius sprendimus, be poreikio keisti visą koncepciją.
Apibendrinimas
Teodoro Grotuso ekspozicija muziejuje Žiemgala, tai erdvė, kurioje lankytojas gali sužinoti ir pajusti, ką reiškia mąstyti kaip mokslininkui, gyventi 18-19 a., būti idėjų sūkuryje. Tai pirmasis žingsnis platesniame projekte, kuriame sukurta ir daugiau patirčių apie Grotuso gyvenimą. Kviečiame atrasti ir dvi unikalias virtualios realybės patirtis, VR Grotuso laboratoriją ir VR kelionę į Vezuvijų, kuriose mokslininko istorija tęsiasi naujomis formomis.Jei interaktyvi ekspozicija muziejuje aktuali ir jums – susisiekime. Padėsime sukurti patirtį, kuri kalba apie praeitį su šiandienos lankytoju!