Interaktyvi VR ekspozicija muziejuje Žiemgala – Teodoro Grotuso ekspedicija į Vezuvijų

Interaktyvi VR ekspozcija muziejuje atskleidžia mažai žinomą Teodoro Grotuso istorijos puslapį – kelionę prie Vezuvijaus kraterių.

Teodoras Grotusas – vienas ryškiausių 19 amžiaus pradžios mokslininkų, kurio darbai turėjo reikšmingos įtakos elektrolizės ir fotochemijos raidai. Už šių atradimų slypi ne tik teorijos, bet ir žmogus, smalsus stebėtojas, reaguojantis į gamtos reiškinius ir keliantis klausimus apie pasaulio sandarą.

Tarp mažiau žinomų Grotuso gyvenimo epizodų, ekspedicija į Vezuvijaus ugnikalnį, atskleidžianti sistemingą mokslininko domėjimąsi geologiniais reiškiniais. Lietuvos fizikochemikas gilinosi į dujų sudėtį, vulkaninių medžiagų sandarą, analizavo mineralų pavyzdžius ir stebėjo gamtos dėsnius, remdamasis tuo metu pažangiausiomis chemijos teorijomis.

Šis mokslininko biografijos fragmentas tapo įkvėpimu sukurti virtualios realybės (VR) pasakojimą muziejuje Žiemgala, leidžiantį lankytojui pažinti aplinkybes, kurios formavo jo požiūrį į mokslą.

Klientas

T. Grotuso ekspedicijos į Vezuvijų VR patirtis muziejuje Žiemgala sukurta kaip dalis didesnio projekto, kurį inicijavo Pakruojo rajono savivaldybė. Muziejus Žiemgala, tai ilgametis Žeimelio kultūrinės tapatybės centras, tapęs interaktyvios Teodoro Grotuso ekspozicijos namais. Muziejuje kaupiami ir pristatomi vietos istorijos, gamtos, ir bendruomenės atmintį atspindintys eksponatai.

Problema

Teodoro Grotuso istorija svarbi ne tik dėl jo mokslo pasiekimų, bet ir dėl mąstymo būdo, žvilgsnio į pasaulį. Iki šiol, muziejuje Žiemgala, šis pasakojimas buvo saugomas archyvuose, tačiau nebuvo priemonių, kaip jį perteikti šiuolaikiniam lankytojui, įtaigiai ir vaizdingai.

Norėta sudaryti galimybę pajusti mokslininko pasaulėžiūrą iš arčiau, supažindinti su Grotuso pažinimo troškimu, kuris tuo metu jauną fiziką atvedė iki aktyvaus ugnikalnio kraterio. Tam reikėjo sprendimo, kuris leistų pažinti jo gyvenimo detales per sensorinius pojūčius – pasitelkiant technologijas, vizualumą, garsą, erdvę ir istorijos ritmą. Kartu dirbome su istorikais ir mokslininkais, kurie padėjo užtikrinti, kad patirtis būtų istoriškai pagrįsta.

Sprendimas

Virtualios realybės (VR) patirtis, sukurta kaip natūralus Teodorui Grotusui skirtos interaktyvios ekspozicijos tęsinys. Ji išplečia pasakojimą už muziejaus fizinės erdvės ribų ir leidžia lankytojui pasinerti į vieną iš svarbių Grotuso gyvenimo epizodų – ekspediciją prie Vezuvijaus kraterių.

Vezuvijaus ugnikalnio scena sukomponuota taip, kad lankytojas galėtų geriau įsijausti į virtualios realybės patirtį. Vaizduojamas vulkaninis kraštovaizdis, kuriame išryškėja gamtos dinamika ir žmogaus santykis su ja. VR scenos papildytos dinamiškais animuotais vaizdiniais. Šviesų ir dūmų kombinacija padėjo sustiprinti ugnikalnio keliamo nerimo ir stebėjimo įspūdį. Tai leido lankytojui pasijusti tarsi iš tiesų esant netoli aktyvaus gamtos reiškinio.

Vizualinis stilius santūrus ir subalansuotas. Aplinkos elementai, šviesos, garsai ir spalvos derinti taip, kad palaikytų emocinę tėkmę. Buvo ypač svarbu, kad patirtis nesukeltų fizinio diskomforto. Lankytojas stovi ant stabilios virtualios platformos, kuri leidžia patirti skrydžio aplink ugnikalnį įspūdį, nejudant fiziškai – tai padeda užtikrinti patogumą ir išvengti orientacijos praradimo pojūčio.

Pasakojimas vystomas balsu, kuris ne tiek perteikia informaciją, kiek skatina žiūrovą stebėti, įsiklausyti ir reflektuoti. Turinys įgarsintas lietuvių, anglų ir latvių kalbomis, užtikrinant prieinamumą skirtingoms auditorijoms.

Vezuvijaus kelionės patirtis – viena iš dviejų virtualios realybės patirčių, sukurtų muziejaus Žiemgala interaktyviai ekspozicijai. Kita VR patirtis Grotuso laboratorijoje, leidžianti lankytojui tyrinėti mokslininko darbo aplinką virtualioje erdvėje. Daugiau apie Teodoro Grotuso laboratorijos VR sprendimą muziejui, skaitykite atskirame straipsnyje.

Sukurta vertė – edukacinė, daugiakalbė, įtraukianti VR patirtis

  • Gilesnis pasakojimo sluoksnis. VR leido perteikti Grotuso gyvenimą, vizualizuojant istorines aplinkas, į kurias kitomis priemonėmis nusikelti neįmanoma;
  • Moderni edukacija lankytojui artima forma. VR patirtis muziejuje įtraukia per veiksmą ir fizinį pojūtį;
  • Pratęsiama fizinė erdvė, neišplečiant jos fiziškai. Suteikta galimybė parodyti tai, kas netelpa į tradicinę ekspoziciją;
  • Technologiškai pritaikyta VR patirtis visoms auditorijoms Interaktyvi patirtis sukurta atsižvelgiant į fizinį komfortą ir lankytojo pojūčius, be staigių judesių, aiškiai kontroliuojama, užtikrinanti stabilumą;
  • Lengviau įsisavinama informacija. Pasitelkiant virtualią realybę, lankytojas įsitraukia į turinį per įvairius sensorinius pojūčius, o tai padeda geriau suprasti ir ilgiau išlaikyti informaciją atmintyje.

Apibendrinimas

Virtuali kelionė prie Vezuvijaus papildo Teodorui Grotusui skirtą interaktyvią ekspoziciją nauju pasakojimo formatu. VR suteikia lankytojui galimybę susipažinti su istoriniu epizodu iš arčiau, o muziejui praplėsti turinio ribas ir pasiūlyti įtraukiančią, šiuolaikišką kultūrinę ir edukacinę patirtį. Jei ieškote inovatyvių sprendimų, kaip muziejuje integruoti interaktyvias patirtis ar išplėsti edukacinį turinį – mes galime patarti!
Susisiekime